Հայագեր-նախիջևանագետ, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր
գործիչ Արգամ Այվազյանի ծննդյան 70-ամյակի առիթով
Այս հարցազրույցը սիրով և գոհունակությամբ եմ վարել Հայաստանում և արտերկրում հայության և հայագետների շրջանում իրապես ճանաչում ունեցող, բառիս բուն իմաստով հայագիտության մի մշակի հետ, որի 1970-ական թվականներից ի վեր հրատարակած 4 տասնյակից ավելի մենագրություններն ու բազմաթիվ հոդվածները հայագիտության մեջ Նախիջևանի և առհասարակ այդ երկրամասի վերաբերյալ աղբյուրագիտական նշանակություն ունեն և կարևոր ներդրումներ են հայագիտության բնագավառում: Փաստորեն, մեկ մարդու գործունեության շնորհիվ ստեղծվել է պատկառելի քանակությամբ մի գրականություն, որը Նախիջևանի վերաբերյալ ընդգրկում է գրեթե հայագիտության բոլոր բնագավառները՝ նյութական մշակույթի հուշարձաններ, որմնանկարչու-թյուն ու ազգագրությու, վիմագրություն ու լեզվաբանություն, պատմություն ու քանդակագործություն, դպրոցների ու գրչօջախների պատմություն, մշակույթ և այլն: Եվ իզուր չէ, որ 3-4 տասնյակից ավելի թե° հայ և թե° օտարազգի հայագետներն ու պետական, քաղաքական գործիչները՝ զանազան առիթներով Ա. Այվազյանի գիտական գործունեությունը գնահատել ու որակել են որպես հերոսական քայլ, իր ընտրած դժվարին աշխատանքին անմնացորդ նվիրված բացառիկ անհատի:
Իրոք, Աստված մի արասցե, եթե չլիներ կյանքում իրեն շատ համեստ դրսևորումներով ապրող ու ստեղծագործող Ա. Այվազյանը, ապա հաստատապես մեր հայագիտությունը Նախիջևանի ու նրա հայկական ժառանգության վերհանման-ուսումնասիրման գործում անդառնալի կորուստ կունենար: Քանզի, նրա 5 տասնամյակներից ավելի գիտական դժվարին հետազոտական-հրատարակած աշխատությունների շնորհիվ, հայագետների գնահատումներով, որքան էլ տարօրինակ թվա, Նախիջևանը պատմական Հայաստանի տարածքների թվում ամենալավ ու համակողմանի ուսումնասիրվածն է: Այնպես որ՝ առանց նրա կատարած ուսումնասիրությունների անհնար է անդրադառնալ-քննարկել նախի-ջևանյան խնդրի ու պատմության այս կամ այն պատմամշակութային հարցերը: Իսկ եթե նկատի առնենք, որ Ադրբեջանի ու Նախիջևանի իշխանությունների վանդալ քաղաքականությունների հետևանքով 1989-2006 թթ. նախիջևանյան հայկական ժառանգության հիմնահատակ կործանումը, ապա հայագիտության մեջ ներդրած Այվազյանի մնայուն ու պատկառելի աշխատությունները, որոնցում անխտիր և առատորեն հրապարակված են այդ բազմատեսակ ժառանգության փաստավավերագրական լուսա-նկարները, ապա հասկանալի է, որ էլ ավելի են արժևորվում ու գնահատվում նրա հրատարակած ամեն մի կադրն ու տողը, գիտական մտքն ու եզրակացությունը: Նշենք նաև այն, որ նա հանդիսանում է նաև իր հրատարակած գրքերի մեծ մասի գեղարվեստական ու տեխնիկական խմբագիրները:
Ճարտարապետության և մշակույթի պատմաբան, նախիջևանագետ ու վիմագրագետ, հրապարակախոս Ա. Այվազյանը ծնվել է 1947 թ., Նախիջևանի Արինջ գյուղում: Հայրենի ծննդավայրում տասնմեկամյա դպրոցը 1964 թ. ավարտելուց հետո՝ ուսումը շարունակելու համար տեղա-փոխվել է Երևան և ամբողջովին նվիրվել իր հայրենի երկրամասի ուսումնասիրման դժվարին, բայցևայնպես խիստ կարևոր գործին: Նա 1978 թ-ից մինչև 2015 թ. ¥մի քանի տարվա ընդմիջումով¤ մեծ ավանդ ու ներդրում, փորձ ունի նաև Հայաստանի հուշարձանների պահպանության ու հանրահռչակման բնագավառում: Երկար տարիներ պատասխանատու պաշտոններում աշխատելով հանրապետության հուշարձանապահպան կառույցներում, ԳԱԱ արվեստի, հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտներում, իր ուժերի ու վարչական իրավունքների շրջանակներում, ջանքեր չի խնայել իրեն վստահված աշխատանքները պատվով ու պատասխանատվությամբ կատարելու համար: Իր գիտական ու պաշտոնեական աշխատանքները բարձր մակարդակներով ու բարեխղճությամբ իրականացնելու համար արժանացել է նաև պետական բարձր՝ ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչի, ՀՀ նախագահի մրցանա-կաբաշխության հումանիտար գիտությունների, Թեքեյան մշակութային, ՀՕՖ-ի մրցանակաբաշխությունների, դափնեկիր լինելուն, ՀՀ վարչապետի , ՀՀ պաշտպանության նախարարության §Գարեգին Նժդեհ¦, ՀՀ Ազգային գրադարանի §Հակոբ Մեղապարտ¦, Ֆրիտյոֆ Նանսենի մեդալներով և մի շարք այլ պատվոգրերով: Նա նաև մտահոգ ու սրտացավ քաղաքացի է: Այդ իսկ հանգամանքով մեր պատմության ու մշակույթի, ժամանակակից հասարակական-քաղաքական կյանքի և զանազան այլ բնագավառների վերաբերյայ իր բազմաթիվ հրապարակախոսական հոդվածներուվ, հեռուստատեսային ու ռադիոհաղորդումներով նաև հաճախ է հանդես գալիս, իր մտահոգություններն ու դիրքորոշումները ներկայացնում-կիսում ընթերցողների հետ: Վկան՝ 2012 և 2016 թթ. հրատարակված նրա հրապա-րակախոսական հոդվածների §Մեզ պետք են մտքի զորավարներ¦ ծավալուն հատորները:
Միով բանիվ, այս հարցազրույցի առիթով, ինչպես նշեցի, սիրով եմ հանդիպել անխոնջ, երիտասարդական ավյունով ստեղծագործող լայնախոհ ու ինքնատիպ հայագետի հետ և իմ հարցերը ուղղել նրան: Հիացք ու ակնածանք, երախտագիտություն նրա անձի ու նրա կատարած անուրանալի, պատկառելի գիտական ժառանգության հանդեպ: Քանզի հայագիտություն բերած նրա հսկայածավալ ժառանգությամբ է, որ թե° այսօր և թե° ապագայում նախիջևանյան պատմամշակութային ժառանգությունը ճանաչելի է լինելու գերազանցապես նրա ու միմիայն նրա ուսումնասիրություններով:
— Պրն. Այվազյան, ի սրտե շնորհավորում եմ Ձեր 70-ամյակը, ցանկանում քաջ առողջություն, երիտասարդական կայտառություն և ստեղծագործական նորանոր հաջողություններ: Հետաքրքիր է իմանալ, թե Դուք գոհ եք Ձեր գիտա-կան անցած ուղու ընթացքում ձեռք բերած արդյունքներից: Մի բան էլ՝ Ձեր 70-ամյակը նշելու ինչ որ ձեռնարկներ նախատեսվում են թե ոչ:
—Նախ, շնորհակալ եմ Ձեր ուշադրության և բարեմաղթանքների համար: Նշեմ, որ հոբելյանական ոչ մի միջոցառում չի լինելու: Քանզի, անձնապես երբեք հակված չեմ հասարակայնության ուշադրությունն այս կամ այն չափով գրավելու գայթակղանք-ներին: Այդպիսի միջոցառում՝ հանրապետության պետական մարմինների, հասարա-կայնության ու մտավորականության, գիտական շրջանակների մասնակցությաբ տեղի է ունեցել միայն իմ 50-ամյակին տարեդարձին: Դրանից հետո և այժմ էլ չեմ անդրա-դառնում և ամենևին պարտադիր չեմ համարում ծննդյան կամ մեկ այլ իրադարձության ի ցույց դնելը: Նման բաների ինչ որ ձևով և շատ հպանցիկ կարգով երբեմն անդրադառնում եմ ընտանեական ու ըն-կերական շրջանակներում: Այնպես որ դա բնավորության խնդիր է: Ի հակադրություն դրան՝ պարտադիր կարգով նշում ենք 3 զավակներիս և 7 թոռներիս ծննդյան տարեդարձերը: Իմիջիայլոց, նշեմ այն, որ մարդը տարիք առած ժամանակ ծերանում-տկարանում է ֆիզիկապես, իսկ հոգով մնում է երիտասարդ, ձեռք բերում կյանքի ու ժամանակի իմաստու-թյուն:
Ինչ վերաբերում է իմ գիտական անցած ուղու ձեռք բերած արդյունքներին, ապա պիտի գոհունակությամբ ընդգծեմ, որ գոհ եմ: Այստեղ, առիթից օգտվելով, ևս մեկ անգամ իմ երախտագիտությունն եմ հայտնում այն հրատարակիչներին, պետական կառույցներին և բազմաթիվ հովանավորներին, որոնց անունները պատշաճորեն նշված են գրքերում, բարի կամքի դրսևորումների ու աջակցությունների շնորհիվ հնարավոր է եղել իմ բազմաթիվ աշխատությունների հրատարակումը: Միայն կցանկանայի, որ Աստծո կամոք, ինձ տրված հետայսու կյանքն ու գործունեությունս էլ այսպիսի գոհացուցիչ արդյունքներ արձանագրի:
-Ներեցեք, նշեցիք Աստծո կամոք: Արդյո՞ք Դուք հավատում եք Աստծո գոյու-թյանը: Հարցը եթե տեղին չեք համարում, ապա կարող եք և չպատասխանել:
— Ես սովորություն չունեմ առհասարակ հարցերից կամ էլ առաջացած խնդիրներից խուսափելու: Այո°, հավատում եմ: Թերևս լիակատարորեն չեմ ըմբռնում Աստծո գոյության ինչ լինելը, այնուամենայնիվ հավատում-գիտակցում եմ, որ մարդկային կյանքում առկա է տիեզերական ինչ որ գերբնական ու գերհզոր մի անբացատրելի ուժ ու երևույթ, որը իր մարմնավորումն է ստացել Աստծո կերպարով: Ինձ թվում է, որ ամեն մարդ էլ, այս կամ այն չափով, զգում ու ենթարկվում է այդ անհասկանալի ու անհա-սանելի ուժի՝ Մեծն Նարեկացու խոսքերով ասած, §գաղտնատես Աստծո¦ գերիշխանությանը: Այնպես որ, դա մեկի մոտ արտահայտվում կամ հանդես է գալիս այս կամ այն կրոնի պաշտամունքով, մեկ ուրիշի մոտ՝ խղճի ու հոգու ձայնի, մարդկային բարոյականության բարձրագույն նորմերի ու ազնվության նվիրումներով և բազմազան այլ դրսևորում-ներով: Միով բանիվ, անձնապես՝ իմ գիտակցական կյանքում, իմ գործու-նեության մեջ միշտ էլ զգացել եմ այդ գերբնական ուժի ու զգացմունքի առկայությունն ու անտեսանելի, անշուշափելի ու հուշող-ուղղորդող դերը: Այնպես որ հաստատապես հավատում եմ Արարչի գոյությանը:
— Պրն. Այվազյան, Ձեր կյանքի 70 տարիներից ավելի քան 50-ը Դուք նվիրել եք պատմական Հայաստանի Նախիջևանի պատմության ու մշակույթի բազմազան հարցերի ուսումնասիրմանը: Երկար տարիներ աշխատել եք նաև մեր հանրապետության հուշարձանապահպան կառույցներում, ԳԱԱ արվեստի, հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտներում: Տարիների հեռվից գնահատելով մեր մշակույթի պատմությունն ու հուշարձանները, ինչպես կներկայացնեք այսօրվա նրանց վիճակը:
— Սա մի բնագավառ է, որն, առհասարակ, առանձնահատուկ հոգածության կարիք ունի և բավականի ընդարձակ պատասխան է պահանջում: Սակայն հաշվի առնելով Ձեր ներկայացրած հարցերի քանակը, պիտի աշխատեմ հնավորինս համառոտ պատաս-խանել: Քանզի այս խնդիրներին բազմիցս եմ անդրադարձել թե° իմ հրապարակա-խոսական հոդվածներում և թե° հարցազրույցներում:
Ինչպես ամեն մի ժողովուրդ, այնպես էլ հայ ժողովուրդը, միշտ էլ հպարտացել և այժմ էլ մեծ գորովանքով ու հպարտությամբ է խոսում-ներկայացնում իր անցյալի պատմությունն ու մշակույթը: Եվ սխալված չեմ լինի, եթե ասեմ, որ հուշարձանների պահպանության խնդիրները մեր հասարակայնության շրջանում պետք է դիտել որպես գերզգայուն բնագավառ: Նկատենք, որ ինչպես հայագիտության շատ բնագավառների, այնպես էլ հայ ժողովրդի մշակույթի ու արվեստի, պատմության, հուշարձանների գիտական ուսումնասիրման աշխատանքները հիմնականում սկսվել է 19-րդ կեսերից սկսած: Եվ այսօր հայագիտության բնագա-վառում այդ խնդիրների վերաբերյալ առկա է հսկայածավալ և շատ ու շատ արժեքավոր գրականություն: Սակայն չպետք է մոռանանք նաև այն, որ մինչև այժմ կատարվածը կատարվելիք աշխատանքների չնչին մասն է կազմում: Ավելին, դարերի և մասնավորապես վերջին 100 տարվա ընթացքում, հայ ժողովրդի նյութական մշակույթի հսկայածավալ հատ-վածները անվերադարձորեն ենթարկվել են կործանման և այլևս տեղերում ենթակա չեն որևէ ուսումնասիրման ու պահպանության: Բերեմ ընդամենը երկու օրինակ: Վերջին 100 տարվա կտրվածքով, մոտա-վոր հաշվարկով Արևմտյան Հայաստանի տարածքում եղած 170-180 հա-զարի հասնող հայոց նյութական մշակույթի հուշարձանները 97-98 տո-կոսի չափով հիմնա-հատակ կործանվել են Թուրքիայի վանդալ քաղաքականության հետևանքով: Փաստենք նաև այն հանգամանքյ, որ տասնյակ հազարների հասնող կործանված այդ հուշարձաններն առհասարակ ոչ փաստագրվել և ոչ էլ ուսումնասիրված են եղել առհասարակ: Սա անդարմանելի ցավ ու ողբերգություն է: Այնպես որ դրանք առհավետ մնացին անհայտ և, բնականաբար, ոչ մի կերպ տեղ չեն կարող ունենալ ինչպես հայ ժողովրդի, այնպես էլ համաշխարհային մշակույթի պատմության մեջ: Երկրորդ փաստն էլ այն է, որ ընդամենը մեկ տասնամյակ առաջ՝ 1998-2006 թթ.,Ադրբեջանը շարունակելով Թուրքիայի վանդալ քաղաքականությունը, Նախիջևանում հիմնահատակ կործանեց հայկական նյութական ժառանգության վկաները՝ ավելի քան 27 հազարի հաս-նող բոլոր հայկական հուշարձանները: Իսկ մեր օրերը հասած հայկական աշխարհիկ արժեքներն էլ՝ բերդերն ու կամուրջները և այլն սեփականացնում են:
Դեռևս աղաղակող բացեր ունենք նաև պատմական Հայաստանի այլ տարածք-ների, հայկական գաղթօջախների մշակույթի և այլևայլ խնդիրների ուսումնասիրման բնագավառներում: Օրինակ, մինչև օրս չունենք գոնե մի պարզունակ ցանկտեղեկատու թե հայ մարդը դարեր շարունակ ապրելով իր այս կամ այն բնօրրանում, օտար երկրներում, առհասարակ ինչ է հիմնել-կառուցել, սերունդներին թողել: Այնպես որ՝ մեր մշակույթի տարատեսակ բնագավառների պատմության ուսումնասիրման, այդ արժեքների պահպանության, ինչպեսև հանրահռչակման գործում, դեռևս հսկայածավալ աշխատանքներ ու անելիքներ կան:
— Շատ ցավալի մտահոգությու ններ ու փաստեր արձանագրեցինք: Արդյո՞ք մեր Մշակույթի նախարարությունը ի զորու է լինում ապահովելու մեր նյութական ժառանգության պահպանման ու վերականգման խնդիրները՝ լինի դա մեր հանրա-պետությունում թե արտերկրում, հարևան պետություններում:
— Չէի ասի, որ Մշակույթի նախարարությանը, որի ենթակայության ներքո 1995 թ. գտնվում է հուշարձանների պահպանության ու վերականգնման գործառույթները, լիակատարորեն և օրենսդրորեն հաջողվում է ժամանակին և պատշաճորեն իրականացնել մեր հուշարձանների հետ կապված խնդիրները: Նախ նշեմ, որ այդ բնագավառի աշխատանքները մեծիմասամբ կապված են բավականաչափ դժվար լուծվող և տարատեսակ հարցերի հետ: Քանզի դրանք նախևառաջ տարողունակ և աշխատատար խնդիրներ են: Բացի այդ էլ՝ այդ աշխատանքների պատշաճորեն իրականացումը կապված է պետական հսկայական դրամական միջոցների հատկացումների հետ: Հանգամանք, որը միշտ չէ որ իրականալի է դառնում:
Եթե կարճ պատասխանեմ, ապա Մշակույթի նախարարությունը՝ քաղաքական մի շարք խնդիրներով պայմանավորված, առհասարակ չի զբաղվում¥իրավաբանորեն իրավասու չէ¤ Հայաստանի Հանրարեպե-տությունից դուրս գտնվող հայկական հուշար-ձանների պահպանության խնդիրներով: Վերջին տարիներում այդ ուղղությամբ որոշ դրական աշխատանքներ են իրականացվել Վրաստանի և Իրանի իսլամական հանրապետության հայկական հուշարձանների վերականգնողական աշխատանքներին համագործակցելու ուղղությամբ: Հայ մասնագետների մասնակցությունը վերջին տարիներում առկա է նաև Թուքիայի տարածքի մի քանի հայկական հուշարձանների վերականգնման¥Աղթամար¤, ուսումնասիրման¥Անի¤ գործում: Սրանք շատ դրական են և անհրաժեշտ է այդ ուղղությամբ էլ ավելի սերտորեն համագործակցել:
Ինչ վերաբերում է մեր հանրապետության տարածքի հուշարձանների պահպանության ու վերականգնման հարցին, ապա այն դեռևս բարվոք համարել չի կարելի: Քանզի, մեր օրերում, մեր աչքի առջև հայ մարդու, գանձախույզների կողմից ավերվում ու պղծվում են հնագիտական այս կամ դամբարանը, աղտոտվում են հուշարձաններ մերձակայքները և այլն և այլն: Այնպես որ, եթե այս ամենին գումարենք տեղական պատասխանատու մարմինների, ոստիկանության ոչ պատշաճ մոտեցումներն ու անտարբերությունը, Մշակույթի նախարարության համապատասխան կառույցներ շատ դեպքերում անարդյունավետ աշխատանքները, ապա դժվար թե գոհացուցիչ համարենք իրականացվող աշխատանքները:
—Ձեր կարծիքով ինչի՞ խնդիրների վրա է բևեռացված մեր հասարակության ուշադրությունն ու միտքը, ի՞նչ որակ է ձևավորում արվեստը:
-Հասարակության և հասարակական մտքի մեծ մասն այսօր գերազանցապես բևեռված է սոցիալտնտեսական, կեցության խնդիրների հարցերով: Մյուս՝ ավելի փոքր մասը, զբաղված է պետական այս կամ այն մեծ ու փոքր պաշտոնների տիրանալու միջոցով առ և ապուռի, կողոպուտի ենթարկել պետական միջոցներն ու ազգային հարստու-թյունները: Եվ ամենացավալին այն է, որ այս ամենը կատարվում է պետական ամենաբարձր ղեկավարության իմացությամբ ու թողտվությամբ: Այնպես որ օրենքներն, ինչպես ամեն քայլափոխի տեսնում ենք, անզոր են ու անպետք: Այս ամենի առկայության պարագայում, կարծում եմ, որ արվեստն էլ ձևավորվում կամ ձևավորում է հիմնականում այսօրինակ հիմքերի վրա: Իհարկե, այստեղ բացառություններ են կազմում արվեստի ու արվեստագետի այն հզոր պոռթկումները, որոնք ժամանակի ու տա-րածության սահմաններ չեն ճանաչում: Իսկ Հայաստանն ու առհասարակ հայ մարդը շաղախված է նման պոռթկումներով ու ընդվզումներով:
—Ինչ եք կարծում՝ արդյո՞ք մեր երիտասարդ սերունդը լավ է ճանաչում մեր պատմությունն ու մշակուրթը, պատմական հուշարձանները: Դուք որպես հուշարձանագետ—պատմաբան ինչպիսի աշխատանքներ եք կատարում դրանք ճանաչելի դարձնելու ուղղությամբ:
-Եթե այդ հարցի առաջին մասին համառոտ պատասխանեմ, ապա պիտի փաստեմ, որ մեր երիտասարդությունը ոչ միայն վատ, այևլ շատ վատ է ճանաչում մեր հուշարձանները: Ավելին, մեր հուշարձանների շրջա-պատը աղտոտողները, գանձա-խուզություններ կատարողները, հուշարձանների պատերին խզբզանքներ, անուններ գրողները հենց անկախացած Հայաստանում ծնված ու դաստիարակված երիտասարդ՝ 18-30 տարեկան մարդիկ են: Սա, անշուշտ, մեծ ամոթ է բոլորիս համար:
Անդրադառնալով Ձեր հարցի երկրորդ մասին՝ պիտի նշեմ, որ անձնապես միշտ էլ կարևոր եմ համարել մեր մշակութային արժեքներն ու նրանց ճանաչելիությունը հնարավորինս և առավելապես ներկայացնել հանրությանը: Այդ ուղղությամբ իմ գործունեության անցած տասնամ-յակներում և այժմ էլ թե° հանրապետությունում և թե° արտերկրի մի շարք գաղթօջախներում¥Ռուսաստա, Ֆրանսիա,Հունաստան, ԱՄՆ, Իրան, Իտալիա¤ արժևորող բանախոսություններով, ցուցահանդեսներով ներկա-յացրել եմ հայկական մշակույթի տարատեսակ խնդիրներ: Հանրա-պետության և արտերկրի լրատվամիջոցներով¥պարբերականներ, հեռուստատեսություն, ռադիո¤ բազմիցս հանդես եմ եկել հուշարձանների և մեր մշակույթի արժեքների պահպանությանը նվիրված հրապարակախոսական հոդվածներով, հարցազրույցներով, հետուստա և ռադիոհաղորդումներով:
—Ըստ ձեզ, ո՞րն է մեր ժամանակի ամենամեծ վտանգը հուշարանների պահպանման ուղղությամբ:
-Ամենամեծ վտանգն, անշուշտ, մարդկային անտարբերությունն է և այդ բնագավառի օրենսդրական ակտերի պահանջների ոտնահարումներն են: Ակնհայտ է, որ բոլոր ժամանակներում էլ գիտատեխնիկական զարգացման տեմպերը՝ ուրբանիզացումը, գյուղատնտեսության հուժկու մեքենայացումը, մշակովի հողատարածքների ընդլայնումը, պետական ու մասնավոր մեծածավալ շինարարությունները, բնակավայրերի զարգացման ու ընդլայման խնդիրները մի կողմից, տգիտությունը, հասարա-կական անտարբերությունն ու գանձախուզությունը, գիտական ու վարչական ներազդու միջոց-ների անլիարժեքությունը մյուս կողմից, և վերջապես՝ ժամանակի անողոք ձեռքը, այսօր էլ ավերում, երկրի երեսից ջնջում են պատմամշակութային արժեքները: Այսամենը զգալիորե կասեցնում են անցյալի հուշարձանները հավուր պատշաճի պահպանելու ու վերականգնելու, ամրակայելու և ապագա սերունդներին փոխանցելու պետական ու անձնական պարտք-պարտականությունները: Այս խնդիր-ներին ըստ կարելույն լուծումներ գտնելը պետք է զբաղեցնի ոչ միայն հուշարձանապահպան մարմիններին,այլ նաև յուրաքանչյուր քաղաքացու: Քանզի, ինչպես ժամանակին իրավացիորեն նկատել է Իլյա Էրեն-բուրգը, թե Հայաստանի հողի վրա պետք է ակնածանքով ու ոտաբոբիկ քայլել՝ չվնասելու ամեն քայլափոխի հանդիպող մշակութային ժառանգության արժեքների ու բեկորների: Իսկապես, ամենևին էլ տարօրինակ չպետք է թվա, եթե ասենք, որ Հայաստանում ամեն անցնող օրը կարող է արևերես հանել պատմամշակութային ևս մի նոր արժեք՝ մեր նախնիների ստեղծագործական տքնանքի մի նոր վավերագիր:
Ցավոք սրտի, պիտի արձանագրեմ, որ աներկբաելի է, որ մեր շատ տեղական մարմինները, դատաքննչական, դատախազական օրգանները միշտ չէ, որ, մեղմ ասած, պատշաճորեն են կատարում օրենքով իրենց ընձեռած իրավունքները: Դրա վկայու-թյունը հանրապետական և մարզայիին իրավապահ մարմիններին ուղղված հուշարձա-նապահպան կառույցների բազմաթիվ հիշեցումներերն ու բողոք-գրություններն են, որոնցից շատերը, ավա՜ղ, մնում են անհետևանք: Եվ կարծեք թե, այսպիսի պարագա-ներում, մեր հուշարձանները վեր են ածվում անպետք ու տիրազուրկ իրերի ու առար-կաների: Չնայած որ տեղն եկած դեպքերում, մեզանից յուրաքանչյուրը, ջանք չի խնայում դրանք համաշխարհային արժեքների շարքին դասելու, դրանցով հպարտանալու հա-մար: Այսպիսի մոտեցումները պարզապես սնապարծության ու ցուցամոլության դրսևորումներ են, որին առհասարակ, միշտ էլ տուրք են տալիս մենք: Այնինչ մեզանից յուրաքանչյուրը, լինի դա պետական պաշ-տոնյա թե շարքային քաղաքացի, պարտավորված պետք է զգա, գիտակցի, որ պահպանելով մեր նյութական ու հոգևոր արժեքները, նախևառաջ դրանով իսկ պահպանում ենք ինչպես մեր ժողովրդի ու պետականության, այնպես էլ մարդկային պատմության ընթացքը թելա-դրող վկայագրերն ու քաղաքակրթության նվաճումները:
—Ի՞նչն է կյանքում ամենադժվարը եղել Ձեզ համար ձեր աշխատությունները գրելու կամ հրատարակության ժամանակ։
-Ճակատագրի բերումով իմ գիտական գործունեությունը կապված է Նախիջևանի պատմության ու մշակույթի, արվեստի ու նյութական ժառանգության ուսումնասիրման բազմաթիվ բնագավառների հետ: Եվ այդ բնագավառում ամենադժվարին եղել է Նախիջևանի տարածքում հետա-զոտական, փաստագրական աշխատանքների իրականացումը, որն, իմիջիայլոց, իրականացվել է խիստ գաղտնի պայմաններում և միմիայն իմ նախաձեռնությամբ ու անձնական միջոցների ծախսումներով: Սա մի ան-նկարագրելի բնական, և ավելի շատ արհեստական խոչընդոտների ու դժվարությունների հաղթահարման ոդիսական է եղել: Նախիջևանի տեղական իշխանությունների, ոստիկանության, պետանվտանգության կոմիտեի, ինչպեսև առանձին անհատների կողմից բազմիցս ենթարկվել եմ բազմատեսակ զրկանքների ու հալածանքների: Բարեբախտաբար այդ ամենն արդեն անցյալ ու հիշողություններ են: Իսկ դրա արդյունքը՝ 1970-ական թվականներից նախիջևանյան թեմաներով, որը ընդգրկում է հայագիտության գրեթե բոլոր բնագավառները, հրատարակած իմ 250-ից ավելի գիտական ու գիտահանրամատչելի աշխատություններն են, որոնցից 43-ը լույս են տեսել առանձին գրքերով¥մի մասը նաև անգլերեն և ռուսերեն¤, որոնցում հայագիտության մեջ 1-ին անգամ ներկայացվել են բազմահազար պատմամշակութային փաստեր ու բազմատեսակ նյութեր: Սա պարզապես բարեբախտություն ու պատիվ կարելի է համարել: Քանզի այդ աշխատություններով Նախիջևանի մեր օրերը հասած նրա հայկական ժառանգությունը տեղ ունի հայագիտության մեջ և գոնե թղթի վրա արձանագրվելով ավանդվում է մեր ապագա սերունդներին: Իմիջայ-լոց նշեմ, որ գրել և տպագրվել եմ աշակերտական տարիներից՝ 1961 թվականից, երբ ընդամենը 14 տարեկան էի: Այդ տարիներին՝ 1961-1966 թթ., ակտիվորեն թղթակցել եմ Բաքվի հայերեն §Կոմունիստ¦ թերթին, Ադրբեջանի և Նախիջևանի ռադիոյի հայերեն ռադիոհաղորդումներին: Նույնիսկ ինքնուրույն սովորել եմ ադրբեջաներեն և թղթակցություններ հրապարակել նաև Նախիջևանի §Շարգ գափըսի¦¥§Արևելքի դուռ¦¤ ադր-բեջանալեզու թերթում: Նշեմ նաև այն, որ ադրբեջաներենին բավականի վարժ իմ տիրապետելը շատ օգտակար են եղել առհասարակ Նախի-ջևանի տարածքում կատարած իմ բազմաթիվ հետազոտական աշխատանքների, ադրբեջանցի հեղինակների աշխատանքներին բնագրի լեզվով ծանոթանալու համար: Այնպես, որ իզուր չի ասված այն, որ թշնամուդ կամ այլալեզու հակառակորդիդ հաղթելու համար պետք է տիրապետես նաև նրա լեզվին:
Անդրադառնալով հարցի երկրորդ մասին, պիտի նշեմ, որ սկզբնական՝ 1970-ական թվականներին, Հայաստանում Նախիջևանին վերաբերող այս կամ այն հարցի վերաբերյալ հոդված հրատարակելը ուղղակի անհնար էր: Սակայն գտնվեցին Նախիջևանի վերաբերյալ Հայաստանում արմատավորված լռություն պահպանելու կարծրատիպերը անտեսող ամսագրերի խմբագիրներ, որոնք քայլ առ քայլ տեղ տվեցին Նախի-ջևանի վերաբերյալ իմ առաջին հոդվածներին: Այսպիսով էլ 1978 թ. տպագրվեց իմ առաջին՝ §Նախիջևանի պատմաճարտարապետական հու-շարձանները¦ գիրքը: Դրանից հետո, ինչպես ասում են, սառույցը կոտրվեց, և իրար հաջորդելով՝ սկսեցին տպագրվել իմ հոդվածներն ու մենագրությունները: Այժմ արդեն այդ ուղղությամբ ոչ մի արգելքներ չկան: Միակ խոչընդոտը դա գրքերի հրատարակման համար դրամական միջոցների, հովանավորներ գտնելու խնդիրն է:
—Ին՞չն է Ձեզ ամենից առավել անհանգստացնում մեր երկրում:
-Անշուշտ, կարելի է թվարկել շատ հարցեր: Սակայն ամենա-գլխավորը, իմ կարծիքով, վերջին 2 տասնամյակներում մարդկանց մեջ հավատի խեղումն ու անկումն է: Քանզի, այսօր մեզ հավատ չի ներշնչում գրեթե ոչ մի բան: Դա լինի առկա օրենքների կիրարկում, թե պետական պաշտոնյայի խոսք ու գործելաոճը: Վերից վար կարծեք թե վարակվել ենք կեղծիքով ու կասկածամտություններով: Քանզի, մենք մեր ներքին մտամթերքով գրեթե մերկացել ենք և հագուրդ ենք տալիս շահին ու շահամոլությանը: Ֆրիդրիխ Շիլլերի խոսքերով ասած, ուր չկա հավատ՝ խախուտ է ամեն բան: Այնպես որ պատահական չէ, որ վերջին 15-20 տարում Հայաստանում օր օրի աճում են ինքնասպանություններն ու մարդկային արժանապատվությունների ոտնահարումները, անբարոյականնությունների աստիճանաբար աճն ոսովորական դառնալու միտումները, դրանց նկատմամբ դրսևորվող հասարակական ու պետական անտարբերություններն ու անտեղի հանդուրժողականությունը: Այս ամենը մարդուն հասցնում են հուսալքության ու ընկճախտի, իշխանությունների ու օրենքների, ապագայի նկատմամբ անհավատության դրսևորում-ներին, հարազատ երկրից ու հայրենիքից կամովին արտագաղթելուն, նույնիսկ օրինական համարելով պետական դավաճանությունների ուղին ընտրելու կործանարար գործունեությունը: Իսկ սա փոքրաթիվ ժողովուրդների համար կործանարար երևույթ է: Հետևապես մեր պետության գլուխը կանգնած այրերը ի վերջո պետք է շիտակորեն և պատասխա-նատվության ամենաբարձր զգացումով հաշվի նստեն այս ամենի հետ, կամ էլ կամովին իրենց տեղը զիջեն ավելի կարող ուժերի: Այլապես մեզ և մեր երկրին ամենևին պատիվ չի բերում այսպիսի անկայուն ու ոչինչ չխոստացող իրավիճակն ու ապագան: Հիշեցնեմ հայ գրականության դասական Վահան Տերյանի այն միտքը, որ զգուշանալով վանդալիզմից, իրավացիորեն հուշում էր, որ վանդալիզմի ենթարկված նյութական արժեքները, թերևս, հնարավոր է վերականգնել, բայց հոգևորը՝ երբեք:
Այնպես որ, պետական այրերի ստահոդ ու անհիմն փաստարկումները, ցուցամոլությունները, պետական միջոցների գրեթե անարգելք մսխումները ի վերջո պետությանը մի օր կանգնեցնելու են անելանելի իրավիճակի առջև, որը, մեղմ ասած, պետական դավաճանությանը հավասարազոր երևույթ է: Քանզի ստեղծվել է մի իրավիճակ, որ մենք մտածում ենք, սակայն գերադասում ենք լռություն պահպանել, գիտակցում ենք՝ կանխարգելիչ միջոցների չենք դիմում: Միով բանիվ, տեսնում ենք՝ անտեսելու ենք տալիս, խոսում ենք համամարդկային, եվրոպական արժեքներից, սակայն մեր առօրյա գործունեությամբ անօրինականություն ու չարություն ենք սերմա-նում: Եվ կարծեք թե այսօրվա մեր կյանքում շահամոլություն ու պետական միջոցների աննպատակ ու անպատասխանատվության ծախսումներն ու կողոպուտը պետության առաջին դեմքերի համար դարձել է հավատարմության չափանիշ: Ավելին, այսօրինակ §գաղջ¦ մթնոլորտի ստեղծման, փտախտի անբուժելի վիրուսներ տարածողների հեղի-նակներն ամենևին էլ չեն խորշում հանրությանը կերակրել նորանոր կեղծ ու պատիր հայրենասիրական երազանքներով, հույս ու հավատով: Զորօրինակ, վերջերս հանրապետության նախագահը՝ իր ելույթներից մեկում երկրում առկա խոցելի թերությունների, կոռուպցիայի զանազան դրսևորումների առկայության համար որպես քավության նոխազ ներկայացրեց դատավորներին, որոնք զլանում են արդարա-դատություն իրականացնել: Մի պահ ընդունենք այս մոտեցումը: Սակայն անմիջապես էլ հարցնենք՝ միթե՞ այդ ամենի համար միայն դատավորները մեղք ունեն: Արդյո՞ք մեղք ու պատասխանատվություն չունի այն պետական անձը, որը պետական միջոցները քամուն տված ու գրպանած, պետական ծրագրեր ձախողած նախարարների, դատավորների և այլ պետական պաշտոնյաների է նշանակել, կամ էլ նրանց գործած մեղքերի համար՝ քրեական պատասխանատվությունների ենթարկելու փոխարեն, հանգիստ խղճով ստորագրում է նրանց աշխատանքից ազատելու հրամաններն ու կարգադրությունները: Ի վերջո սա ի՞նչ է և ի՞նչ մակարդակի պետական մտածողություն ու աչքակապություն է: Մեկ այլ՝ այսպես ասած, համազ-գային խնդիր, որին ևս ս/թ. մայիսին անդրադարձավ նախագահը ԱԺ-ի աշխատանքի մեկնարկի նիստում: Դա այն է, որ նախատեսվում կամ ծրագրվում է 2040 թվականին Հայաստանի բնակչության թվաքանակը հասցնել 4 միլիոնի: Աստված տա… Կամ, ինչպես ժողովրդական խոսքն է ասում՝ §չուզողը զույգ աչքով կուրանա¦: Սակայն եկեք անուրջների գիրկը չընկնենք և հարցնենք, ինչպե՞ս, այդ ո՞ր ընդունված ու գործո-ղության մեջ դրված ծրագրերի իրականացմամբ է կատարվելու այդ շատ կարևոր ծրագիրը: Արդյո՞ք Հայաստանը պետականորեն և հոգեբանորեն, գործողության մեջ գտնվող իր առկա ռեսուրսներով ի վիճակի է, կամ պատրաստ է այդպիսի ազգօգուտ ծրագրի իրականացմանը… Արդյո՞ք մեր սփյուռքահայ եղբայրներն ու քույրերն արդեն քարավաններ են կազմել հայրենիք վերադառնալու, իսկ Հայաստանն էլ նոր բնակավայրեր է կառուցում, աշխատատեղեր ստեղծում նրանց գրկաբաց ընդունելու-տեղավորելու համար, կամ էլ երկրում ծնելիության շեշտակի աճ է սպասվու՞մ: Չէ որ առկա փաստերը, ոչ մի կերպ չընդհատվող արտագաղթը, երկրի բարոյահոգեբանական, տնտեսական իրավիճակը ու քիչ թե շատ ապագայի տեսլականը միանգամայն այլ բան են տեսանելի դարձնում: Այնպես որ՝ վախենամ թե այդ ժամանակ Հայաստանի բնակչության թվաքանակն ավելանալու փոխարեն անկում, և այն էլ խիստ անկում ապրած լինի: Սա ամենևին էլ վատատեսություն չէ և, կարծում եմ, որ չարժե ինքներս մեզ կերակրենք անհիմն գերադրական լավատեսությամբ:
—Ինչպե՞ս եք տեսնում մեր երկրի հուշարձանների պահպանության ապագան:
-Այս հարցին անձնապես բազմիցս եմ անդրադարձել և կրկնություններից խուսափելով, պիտի համառոտ պատասխանեմ: Իմ կարծիքով, Հայաստանի հուշարձանների պահպանության ու վերականգնման խնդիրները քիչ թե շատ բարելավելու համար, անհրաժեշտ է այդ կառույցը հանել Մշակույթի նախարարության ենթակայությունից և առանձին վարչության կարգավիճակ տալ, ինչպիսին էի 1978-1990թթ.: Անհրաժեշտ է նաև նա-խարարության ենթակայության տակ գտնվող երկու ՊՈԱԿ-ները՝ §Հուշարձանների ուսումնասիրման գիտահետազոտական կենտրոնը¦ և §Պատմամշակութային արգելոց-թանգարանների և պատմական միջավայրի պահմանության ծառայությունը¦ միավորել մեկ ՊՈԱԿ-ի կազմում: Ընդ որում, այդ կառույցից պետք է առանձնացնել հուշարձանների պահպանության ծառայությունը իր մարզային կառույցներով և ենթարկել վարչության¥այժմյան նախարարության Հուշարձանների պահպանության գործակալության¤ Հուշարձանների պահպանության բաժնին: Բացի այդ, միավորումից ստեղծվելիք ՊՈԱԿ-ի կազմից պետք է հանել նաև առկա թանգարանները և արգելոցները: Ի վերջո այդ կառույցների ղեկավարներ պետք է նշանակվեն հանրապետությունում ճանաչում ունեցող, բարեխիղճ ու կազմակերպիչ, բնագավառին ծանոթ մասնագետներ: Այլապես դժվար թե մոտ ապագայում հնարավոր լինի նկատելորեն բեկում մտցնել այդ բնագավառի հոգսաշատ աշխատանքներում:
Դեռևս հանրապետությունում պրոբլեմային է մասնավորապես հնագիտական հուշարձանների պահպանության ու վերականգնման խնդիրները: Վաղուց ի վեր հասունացել է հանրապետությունում հնագիտական թանգարան ստեղծելու պահանջը: Սակայն այն քար անտարբերության է մատնված: Այդ պատճառով էլ պեղածո նյութերը ցրված են այս կամ այն թանգարանների, կազմակերպությունների պահոցներում, աշխատա-սենյակներում, նույնիսկ առանձին հնագետների տներում: Սա, անշուշտ, աննորմալ երևույթ է: Մի փաստ էլ նշեմ: Դա այն է, որ հուշար-ձանների պահպանության ամենալավ ձևը, դրանց օգտագործումն է: Մի հանգամանք, որը հանրապետությունում գրեթե անուշադրության է մատ-նված: Այսպես, մեր եկեղեցիներն ու վանքերը կրոնական նպատակներով օգտագործելուց բացի գրեթե այլ բան չգիտեք կամ չենք ուզում պատկերացնել: Այնինչ դրանց մի մասը՝ չվնասելով նրանց պատմա-ճարտարապետական տեսքն ու կերպարը, կարելի է օգտագործել որպես հոգևոր երգի համերգասրահներ, գրադարաններ, մշակութային կենտրոններ և այլն: Մեր աշխարհիկ հուշարձանների մի մասն էլ, օրի-նակ, Արուճի, Սելիմի քարավանատները, Թալինի ամրոցը և այլ հուշար-ձանները կարելի է օգտագործել որպես թեյարաններ, պանդոկներ ու սրճարաններ: Այնպես որ այս ուղղությամբ անելիքները շատ ու շատ են:
—Ինչպես հայտնի է Պալմիրայի հուշարձաններն ունեցան §դաժան ճակատագիր¦՝ քանդվելով իսլամական պետության գրոհայինների կողմից: Ձեր կարծիքով ինչպիսի միջոցներ են ձեռնարկվում պահպանելու մեր ու արտերկրի հայկական պատմական հուշարձանների պահպանման ուղղությամբ։
—Եթե հակիրճ ասեմ, ապա այդ ուղղությամբ աննշան աշխատանքներ են նկատելի միայն: Քանզի արտերկրում որևէ էական աշխատանքների կատարումը, ինչպես վերևում նշեցի, կապված է միջպետական պայմանագրերի ու հարաբերությունների հետ: Միով բանիվ, այդ գործում Հայաստանի և մեր հուշարձանապահպան կառույցների ձեռքերը շատ կարճ են: Միջազգային լրատվամիջոցներում հաճախ են հիշվում Պալմի-րայի հուշարձանների վանդալիզմի փաստերը, ինչը չէի ասի Ադրբեջանի կողմից Նախիջևանի վանքերի ու եկեղեցիների, խաչքարերի կործանման փաստը միջազգային հարթակներում թե° արծարծելու և թե° Ադրբեջանին պատասխանատվության ենթարկելու վերաբերյալ: Ավելին, կարծեք թե այդ խնդիրը, Հայաստանին ու հայկական քաղաքական ուժե-րին, առհասարակ հայությանե քիչ մտահոգող հարց է: Ցավալի փաստում եմ կատարում, որից, սակայն, խուսափելն անհնար է: Այս խնդրում Հայաստանն այնքան անտարբերություն է դրսևորում, որ Թուրքիան ու Ադրբեջանն արհամարելով 1921 թ. ռուս-թուրքական տխրահռչակ պայմա-նագրից բխող թույլատրելի իրավունքները, Նախիջևանի տարածքում ստեղծել են Հայաստանի անվտանգությանն իրապես սպառնացող թուր-քական ռազմաբազա:
Ինչ վերաբերում է Հայաստանում և արտերկրի մեր հուշարձանների պահպանության ուղղությամբ տարվող աշխատանքներին, ապա այդ հարցը գրեթե շոշափվեց նախորդ հարցի պատասխանում: Միայն ավեացնեմ, որ արտերկրում գտնվող մեր հուշար-ձանները, §Քելե, լաո¦ հայտնի երգի իմաստալից տողի նման.
Քարերը առանց մըզի արցունք կըթափեն:
—Ներկայումս քանի հուշաձանն է վերականգնվում Մշակույթի նախարա-րության համապատասխան ՊՈԱԿ—ի կողմից։
-2016 թ. սեպտեմբերին նոր նախարարի՝ Արմեն Ամիրյանի, նշանակմամբ Մշակույթի նախարարության գործունեության մեջ նկատվում է ինչ որ տեղաշարժեր, առաջացած հարցերին արագ արձագանքելու, լուծումներ գտնելու գործելաոճ: Սա, անշուշտ, դրական է: Կարծեք թե ձգտում կա նաև հուշարձանների պահպանության ու վերականգման գործի բարելավման ուղղությամբ ևս: Այդ գործում ինչ որ աշխատանք արագ տեսանելի լինելու, ի ցույց դնելու նպատակով նախարարությունը 2017 թ-ից, որքանով որ տեղյակ եմ, որդեգրել է, որ ամեն տարի նախատեսելու է սահմանափակ թվով՝ ասենք 5-7 հուշարձանների վերականգման աշխատանքները և մեկ տարում ձգտելու է այդ աշխատանքները ավարտել և հանձնել համայնքներին: Այս տարի վերականգնման աշխատանքներ են կատարվելու 5 հուշարձաններում, որոնց աշխա-տանքները սկսվել են դեռևս 3-4 տարիներ առաջ: Նկատենք, որ այսպիսի ծրագիրը որքանով որ գրավիչ, նույնքանով էլ անհեռանկար է, կամ էլ պարզապես այդ բնագավառի խնդիրներին լիարժեքորեն չտիրապետելու հետևանք է: :
Ինչու՞, իրավացիորեն կհարցնի ընթերցողը: Նախ նշեմ այն փաստը, որ կիսով չափ խաթարված միջին չափսի ու ծավալի ամեն մի հուշարձանի՝ վանքի կամ եկեղեցու, վերականգնման աշխատանքային նախագծին, օրենքի համաձայն, պարտադիր կերպով նախորդում են հուշարձանի տարածքի պեղման-մաքրման աշխատանքները: Հայտնաբերված, ինչպեսև արխիվային նյութերի մանրակրկիտ ուսումնասիրություններից հետո նոր միայն կատարվում է հուշարձանի վերականգնման-չափագրական նախագծերը: Այս ամենից հետո անհրաժեշ է, որպեսզի առկա նախագիծը դրվի մասնագիտական համապատասխան քննարկման ու հաստատման: Այս ամենը, եթե սկսվում է զրոյական աշխատանքից, կարող է տևել առնվազն 1-2 տարի, որից հետո միայն թույլատրվում է սկսել հուշարձանի վերականգնման շինարարական աշխատանքները: Վերջինս էլ, ինչպես ցույց է տալիս փորձը, միջոցների և շինանյութի առկայության դեպքերում անգամ, ամենաարագացված տեմպերով իսկ, ինչպեսև հուշարձանի շրջապատի բարեկարգման աշխատանքները, կարող է տևել 2-3 տարի: Մանավանդ, որ Հայաստանի պայմաններում դաշտային և շինարարական աշխատանքներ տարվա մեջ կարելի է իրականացնել ապրիլ-հոկտեմբեր ամիսներին: Այնպես որ այսպիսի ծրա-գիրը, որքանով էլ որ այն ցանկալի լինի, կարծում եմ, հանդիպելու է մի շարք խոչընդոտների: Այստեղ էլ չեմ խոսում կատարվող աշխատանքների մասնագիտական որակի, շինարարության ընթացքում երբեմն ի հայտ եկող նորանոր հարցերին ընթացք տալու մասին:
Իմ կարծիքով, հաշվի առնելով մեր հուշարձանների մի զգալի մասի խիստ վթարային վիճակները, հանրապետությունում առժամանակ, ասենք մի 20-30 տարով, առհասարակ պետք է դադարեցնել հուշար-ձանների ամբողջական վերականգնման աշխատանքները: Դրա փոխարեն պետք է հատուկ ծրագրերով ձեռնամուխ լինել օր օրի քայքայվող և օգնություն աղերսող հարյուրավոր մեծ ու փոքր հուշարձանների ամրա-կայման աշխատանքներին: Ծածկազուրկ հուշարձաններ էլ օր առաջ պետք է առնվեն ժամանակավոր և նրանց ճարտարապետական տեսքը չխաթարող թեթև ծածկերի տակ և դրանով իսկ առժամանակ ապա-հովել այդօրինակ հուշարձանները բնության քայքայումներից ու վնասումներից ¥անձրևաջրեր, երկրաշարժային ցնցումներ և այլն¤: Այնպես որ, այսպես ասած, շտապ օգնության կարիք ունեցող հուշարձանները բազմա-թիվ են: Թվարկեմ ընդամենը մի քանիսը՝ Վայոց ձորի Արատեսի վանքը, Լոռու մարզի Քոբայրավանքը, Դսեղի Ս. Գրիգոր եկեղեցին, Խորակերտի, Կոտայքի մարզի Պտղնիի տաճարը, Արարատի մարզի Աղջոցի Ս. Ստեփանոս վանական համալիրը և այլն:
—Ինչպես մեր նախնական զրույցում նշեցիք, շուտով մեր ընթերցողին եք ներկայացնելու Ձեր նոր աշխատությունները, խնդրում եմ ներկայացնեք դրանք։
—Այո՞, առաջիկա մի քանի ամսում կհրատարակվի §Նախիջևան. բնաշ-խարհիկ պատկերազարդ հանրագիտակ¦ հատորը և §Արիստակես Զարգարյան¦ ուսումնասիրությունը: Այդ հատորներից առաջինը 1995 թվականի հունվարին լույս տեսած իմ հատորի վերահրատարակումն է,որը շուրջ 500 էջ ծավալ ունի: Հիշենք,որ այդ տարիներին դժվարին կացության մեջ գտնվող Հայաստանի գրեթե ողջ տնտեսությունը քայքայված ու անգործության էր մատնված: Անելանելի իրավիճակում էին նաև երկրի հրատարակչական-տպագրական համակարգը: Երևանի բոլոր ձեռնարկությունների նման ՀՀ ԳԱ Երևանի տպարանը,որտեղ պետք է տպագրվեր այս հատորը, ևս կաթվածահար վիճակում էր: Շատ դժվարին պայմաններում`ամեն օր 2-3 ժամով տրվող էլեկտրաէներգիայով, մինչև գործի էին դրվում շարվածք կատարող լինոտիպ, տպագրական և այլ մեքենաները, այս կամ այն գրքի ու ամսագրի համար, բնականաբար, շատ քիչ աշխատանքներ էին կատարվում: Այդպիսին էր իրավիճակը և ոչինչ անել հնարավոր չէր: Հանրապետությունում գրեթե սպառվել էր նաև լավորակ թղթի պաշարները և թղթի համալրումները ևս`շրջափակումներով և այլ հանգամանքներով պայմանավորված, կատարվում էին շատ սակավ: Այդ իսկ պատճառով էլ այս հատորի առաջին հրատարակությունը` վերոնշյալ հանգամանքների պատճառով, տպագրվեց վատորակ թղթի վրա և տպագրական ոչ բավարար որակով: Այնուամենայնիվ հատորի լույսընծայումը կարևոր էր և ուրախությամբ ընդունեց ընթերցող:
Ընթերցողին տեղեկացնեմ նաև այն մասին,որ 1995 թ. «Նախիջևան բնաշխարհիկ պատկերազարդ հանրագիտակը» լույս տեսնելուց հետո խորհում էի,որ այդ ուղղությամբ`այն հետագայում հավելելու ու լրացնելու երևի թե աշխատանքներ չեմ ունենա: Սակայն չարաչար սխալվում էի:
Քանզի անցած 20-22 տարիներում վերստին աշխատել եմ այդ հատորի նյութերը թե’ նորանոր փաստերով ու տեղեկություններով, և թե’ այն նոր բառա-հոդվածներով հարստացնելու: Եվ այդ անհրաժեշտ աշխատանքն այնպիսի ծավալ ստացավ,որ այդ հատորի գլուխներից մեկը`
«Քաջակորով այրք և տիկնայք Նախիջևան աշխարհի»-նը դարձավ առանձին հատոր,որն էլ «Նախիջևան. Հայկազունք, ով ով է (կենսագրական հանրագիտարան)» վերնագրով լույս տեսավ 2012 թվականին:
Ընթերցողին երկրորդ ու բարեփոխված,լրացված հրատարակությամբ ներկայացվող այս հատորը կարծում եմ, որ առավել հետաքրքրություն կհարուցի: Այն նախորդի համեմատ, համալրված է նաև Նախիջևանի պատմական բնակավայրերի, զանազան պատմաճարտարապետական, մշակութային և այլևայլ հուշարձանների փաստագրական ավելի քան 780 գունավոր և սև ու սպիտակ լուսանկարներով, չափագրություններով,որոնք իմ կողմից ¥բացառությամբ արխիվայիններից¤ կատարվել են 1965-1987 թթ. ¥թվով 10-15 լուսանկարներ էլ օտարերկրյա անձանց կողմից կատարվել են 2003-2016 թթ.¤: Պատմական և փաստագրական արժեքներ,հայոց կյանքի ու մշակույթի վկայախոսներ, որոնք հիմնահատակ ադրբեջանական պետական վանդալիզմին զոհ դարձան 1998-2016 թվականներին:
Երկրորդ գիրքը ուսունասիրություն է և նվիրված է Ագուլիսի նշանավոր Զարգարյան տոհմի աչքառու զավակ, հասարակական գործիչ, բժիշկ ու բանաստեղծ, դրամատուրգ ու նկարիչ Արիստակես Զարգարյանի ¥1864-1937¤ կյանքին ու գործունեությանը: Այդ գրքում առաջին անգամ ընթերցողին են ներկայացվում նաև Ա.Զարգարյանի և նրան վերաբերող մի շարք ստեղծագործություններ ու նյութեր:
—Արդյո՞ք դրանք նոր էջ կբացեն մեր նորագույն պատմության մեջ։
— Ինչ որ չափով այո, և մասնավորապես, Նախիջևանի պատմության ու մշակույթի հետագա ուսումնասիրությունների համար:
—Ինչպիսի աջակցություն ունեցաք Մշակույթի նախարարության կամ համապատասխան ՊՈԱԿ—ի կողմից։
-Այդ երկու հատորներն էլ հրատարակվում են հեղինակային հրատարակությամբ և որևէ կազմակերպություն մասնակցություն չունի: Դրանք հրատարակվելու են իմ և մասնավոր հովանավորների աջակցությամբ: Մշակույթի նախարարությունը, Երևանի քաղաքապետարանը, ցանկու-թյան դեպքում, կարող են գոնե գնումների միջոցով մարզային ու Երևանի գրադարանների համար որոշակի քանակներով ձեռք բերել Նախիջևանի վերաբերյալ իմ հեղինակային հրատարակությամբ լույս տեսած գրքերից: Սակայն… Իմիջիայլոց նշեմ, որ իմ տարբեր գրքերի տպաքանակներից 2013 թ. 1000 օրնակ, այս տարվա մայիսի սկզբներին ևս 1000 օրինակ գրքեր, որպես նվիրատվություն, հանձնել եմ Ազգային գրադարանին: 2016 թ. էլ 460 օրինակից ավելի գրքեր՝ դարձյալ որպես նվիրատվություն, հանձնել եմ Ավ. Իսահակյանի անվան գրադարանին:
—Արդյո՞ք դրանք ներկայացնելու եք սփյուռքում՝ թարգմանելով օտար լեզուներով: Երևանում կլինի՞ այդ հատորների շնորհանդես:
—Ոչ, դրանք չեն թարգմանվի: Քանզի դա կապված է նախևառաջ մեծ ծախսերի հետ: Այնպես որ դա անիրականալի է: Բացի այդ էլ այդ հա-տորները տպագրվելու են սահմանափակ տպաքանակներով և, բնա-կանաբար էլ քիչ տարածում կունենան: Քանզի մեր օրերում՝ մեր պետա-կան ու հասարակական ոչ ճիշտ քաղաքականությունների պատճառով, գիր ու գրականությունը, մամուլը մարդկաց համար մեծիմասամբ դարձել է անհասանելի ու ավելորդություն: Այնպես որ դարերով գրապաշտ ժողովրդի համբավ ձեռք բերած հայ ժողովրդի հետնորդներս՝ աստիճա-նաբար գլորվում ենք նյութապաշտության ու շահամոլության գիրկը: Դրա ամենավառ ապացույցներից են, օրինակ, որ վերջին 20 տարում հանրա-պետությունով մեկ՝ որպես ավելորդություններ փակվեցին գրախանութները, համայնքների մշակութային տները, կինոդահլիճները: Երևանում ժամանակին առկա շուրջ 60 գրախանութների փակվելուց հետո այժմ գործում է մեկ տասնյակից ոչ ավելին, որոնք, մեկ-երկուսից բացի, անհրաժեշտ տարածքներ չունենալու պատճատով ավելի շատ գրա-պահոցներ են հիշեցնում: Իսկ գյուղական գրադարանները, որոնց մի մասը ևս փակվել են, տարիներով չեն համալրվում նոր լույս տեսակ գրականությամբ: Շատ տեղերում էլ գրադարանների առկա գրքային ֆոնդերն էլ շենքերի անմխիթար վիճակից՝ փոշուց ու խոնավությունից, քայքայվում են: Էլ չեմ խոսում, որ մեր մամուլի միջին տպաքանակը շեշտակիորեն իջել և հասել է 1000-ից 5-6 հազարի: Թեև այսօր անվանականորեն ավելի շատ թերթ, ամսագիր և գրքեր են տպագրվում Հայաստանում: Փլուզվել և ոչ մի կերպ մինչև օրս չի վերականգնվում գրքի տարածման գործը: Իսկ այսօրվա Հայաստանի գրատպության՝ տպագրվող գրքերի տպաքանակները, 150-5000-ի օրինակների սահմանները գրեթե չի անցնում: Ցավագին այս փաստերը պետական անտարբերության, գրականությունը տեռորի ենթարկելուն հավասարազոր երևույթներ են, կամա թե ակամա, սեփական ժողովրդին գրաթափ անելու ու բարոյապես բոբիկացնելու դրսևորումներ են: Ինչևէ, չեմ ուզում այս խնդիրներին էլ ավելի մանրամասնորեն անդրադառնալ:
Ինչ վերաբերում է շնորհանդեսին, ապա դա ևս չեմ նախատեսում: Վաղուց է ինչ՝ գրեթե ամեն տարի հրատարակվող իմ նոր գրքերը շնորհանդեսներով չեմ ներկայացնում: Դա համարում եմ ավելորդություն, քանզի մերօրյա շնորհանդեսները մեծամասնությամբ վեր են ածվում ոչ թե նոր հրատարակված աշխատանքների գնահատման ու արժևորման, այլ նրա հեղինակին նվիրված տեղին անտեղի գովաբանության միջոցա-ռումների: Մի բան, որն անընդունելի եմ դիտում: Դրանք հանրությանը կներկայացվեն վերջին 5-6 տարիներում հրատարակված իմ նոր աշխա-տությունների նման՝ մամլո ասուլիսի միջոցով և այդ ժամանակ առաջա-ցած հարցումներին պատասխանելով:
-Մի վերջին և այսպես ասած ավանդական դարձած հարց ևս: Ի՞նչ ծրագրեր ունեք և ինչի՞ վրա եք աշխատում:
-Ինչպես ամեն մի ստեղծագործող, այնպես էլ ես ունեմ ընթացիկ ու ապագայում իրակացնելու ծրագրեր: Նշեմ, որ կիսով չափ արդեն հրատարակման են պատրաստ §Նամականի¦, §Նյութեր Գողթնի ազգագրու-թյան¦, §Կենսամատենագիտություն¦, §Նախիջևանի նյութական ժառանգությունը¦ եռահատորի 1-ին հատորը, §Ջուղայի կործանված խաչքարերի սիմֆոնիայի¦ վերահրատարակման հատորները: Աստիճանաբար համալրվում-ամբողջանում է նաև §Մեզ պետք են մտքի զորավարներ¦ հրապարակախոսականի 3-րդ հատորը: Այս ամենի լույս աշխարհ գալու միակ խոչընդոտը ֆինան-սական միջոցների բացակայությունն է: Ընդգծեմ, որ միայն Նախիջևանի նյութական ժառանգության¦ 1-ին հատորը տպագրական ծախսերը կազմում է 8 միլիոն դրամ, Ջուղայի հատորինը՝ 3 միլիոն: Աշխատում եմ նաև Բանտված հայաշխարհ¦ տեսաֆիլաշարի 2-6-րդ ֆիլմերի վրա, որոնք ևս գլուխ բերելու համար ֆինանսական մեծ միջոցներ են պահանջում: Այնպես որ ապավինենք ապագային և սպասենք
Հարցազրույցը վարեց Գարիկ Ավետիսյանը